Szkoła stawia przed nami sporo wyzwań. Najtrudniejszym z nich jest przyswojenie ogromnej ilości materiału. Często nie mamy na to zbyt wiele czasu, dlatego tak ważne jest, aby nauka była możliwie jak najbardziej efektywna. Poza szkołą są przecież jeszcze i przyjaciele, i pasje, które chcemy rozwijać. Czas spędzony z równieśnikami czy rozwijanie indywidualnych zainteresowań jest równie ważny, jeśli nawet nie ważniejszy, niż zdobywanie ogólnego wykształcenia. Jak zatem sobie pomóc? Jak uczyć się szybciej, lepiej?
Zobacz też: http://www.beyouty.pl/jak-sie-szybko-nauczyc/
Identyfikacja indywidualnych predyspozycji
Głównym mankamentem współczesnego szkolnictwa jest to, że nie uczy najważniejszego – jak się uczyć. Wydaje się to banalnie,. Przywykliśmy uważać, że wystarczy otworzyć książkę czy zeszyt i… po prostu się uczyć. Tymczasem każdy z nas uczy się efektywnie w inny sposób. Zależy od od indywidualnych predyspozycji każdej osoby. Pierwszą rzeczą, jaka powinieneś zrobić jest przypatrzenie się sobie i określenie swoich preferencji.
Słuchowcy i wzrokowcy
Podstawowy podział to tzw. słuchowcy i wzrokowcy. Ci pierwsi zapamiętują znacznie lepiej to co słyszą. Wiele wyciągną więc już z samych zajęć lekcyjnych, jeśli się dostatecznie skupią. W domu najlepsza metodą będzie dla nich powtarzanie, czytanie materiału na głos. A jeszcze lepiej, gdy ten materiał ktoś opowie, przeczyta.
Wzrokowcy w przeciwieństwie do słuchowców, najlepiej zapamiętują informacje przedstawione w atrakcyjnej formie wizualnej. Nie wystarczy im więc napisany tekst, czy spojrzenie na kartę w podręczniku. Potrzebują wyróżnienia najważniejszych fragmentów, kluczowych pojęć. Dobrze sprawdzą się też wykresy, infografiki, diagramy. Wszystko, co uprości strukturę tekstu, podzieli go na mniejsze porcje.
A może jednak… ruchowcy?
Trzecim wyodrębnionym niedawno typem są ruchowcy. To osoby, które mają dużą potrzebę ruchu i siedzenie nad książką jest dla nich męczarnią w dodatku zupełnie bezproduktywną. Takie osoby potrzebują regularnych przerw, poświęconych na aktywność fizyczną, choćby niewielką. Dobrze się też uczą, powtarzając materiał w ruchu, a więc na przykład spacerując z kartką.
Przeczytaj też: http://www.piotrnatanek.pl/maszynista-czy-to-zawod-dla-ciebie/